Matkailuyritykset ovat mukana erilaisissa laatujärjestelmissä, joista osa on kansallisia sovelluksia kansainvälisistä standardeista. Myös turvallisuuden tulisi näkyä laatujärjestelmissä. Tällä hetkellä turvallisuus integroidaan laatujärjestelmiin eikä erillistä turvallisuusstandardia ole matkailuelinkeinolle vielä kehitetty.

Laatu & standardit tutkimusteeman liittyy siihen, että Lapin matkailun turvallisuusjärjestelmässä luodaan alueellinen matkailun turvallisuusnormisto, joka kokoaa lakisääteisest turvallisuusvaatimukset ja vapaaehtoiset turvallisuuden lisäykset yhteisesti hyväksytyksi kilpailukykyasiakirjaksi.

Laatu_standardit.png

Lapin korkeakoulukonsernin julkaisuja:
Iivari, P. 2012.* Matkailun turvallisuus. Globaalit muutokset - paikalliset vaikutukset. Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisusarja D nro 8. Rovaniemi: Rovaniemen ammattikorkeakoulu.

Jänkälä, R. - Kangastie, H. - Rahkola, M. - Tekoniemi-Selkälä, T. - Tolvanen Taimi 2010. Hektisyydestä harmoniaan. Työhyvinvointimatkailutuote matkailun uutena palveluna. Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisusarja C nro 21. Rovaniemi: Rovaniemen ammattikorkeakoulu.

Huusko, H. - Kauppinen, T. - Tölli, E. - Tormilainen, H. 2006. Levin, Oloksen ja Ylläksen matkailukeskusten äänimaisemakartoitukset. RAMK, julkaisusarja: C nro 11. Rovaniemi: Rovaniemen ammattikorkeakoulu.

Kurtti, J.-M. 2007. Luontoliikunta- ja matkailupalvelujen esteettömyys ja saavutettavuus. RAMK, julkaisusarja: D nro 2. Rovaniemi: Rovaniemen ammattikorkeakoulu. 

Jokimäki, J. - Kaisanlahti-Jokimäki, M.-L. 2007. Matkailualueiden kestävyyden indikaattorit. Arktisen keskuksen tiedotteita 52.

Lapin korkeakoulukonsernin opinnäytteitä:
Kinnunen, S. 2004. Onnistuneita elämyksiä Luoston joulutapahtumassa : palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys. Pro gradu tutkielma, Lapin yliopisto.

Kuukasjärvi, I. 2007. Service quality in incentive business. Pro gradu tutkielma, Lapin yliopisto.

Lehtonen, K.-M. 2003. Palvelun laatu Joulupukin matkailukesuskessa. Liiketalouden opinnäytetyö. Kemi-Tornio Ammattikorkeakoulu.

Nieminen, T. 2004. Palveluongelmia ratkaisemalla laatua palveluun. Pro gradu tutkielma, Lapin yliopisto.

Paarman, A. - Peltola, V. 2008. Majoitustuotteen laadun kehittäminen prosessiajattelun näkökulmasta (RAMK, opinnäytetyö)

Ritola, U. - Toropainen, H. 2005. Palvelun laatu ja asiakastyytyväisyys LumiHotellissa (Kt amk, opinnäytetyö) 

Turkulainen, K. 2002. Matkailun laatukoulutuksen tulevaisuuden haasteet Pohjois-Suomen hotelliyritysten näkökulmasta : tapaustutkimus Suomen Matkailun Kehitys Oy. Pro gradu tutkielma, Lapin yliopisto.

Kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuskirjoja ja -artikkeleita:
Laws, E. 1991. Tourism marketing : service and quality management perspectives. Cheltenham : Stanley Thornes.

Kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja ja -hankkeita:
European Tourism Quality Label ja sen vaikutusten arviointi. 28.9.2012

Lisätietoja:
Pekka Iivari, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, pekka.iivari@lapinamk.fi, puh. 0400 425 784
Vesa Koivumaa, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, vesa.koivumaa@lapinamk.fi, puh. 040 586 6826