Organisaation turvallisuusjohtamisessa pääpaino on ei-toivottujen tapahtumien ennaltaehkäisyssä. Turvallisuusjohtamisen tulee sisältää myös tapahtuman jälkeen ilmaantuvan mahdollisen kriisin ennaltaehkäisyn ja hallinnan. Kriisi syntyy kun poikkeava tilanne vaarantaa organisaation fyysisen ja immateriaalisen olemassaolon. Kriisit ovat väistämättömiä myös matkailualalla, joka on altis erilaisille poikkeustilanteille. Kriisien vaikutukset heijastuvat herkästi ympäri maapalloa.

Lapin matkailun turvallisuusverkosto on tuottanut tutkimuksia ja koulutusmateriaaleja yrityksille kriisinhallinnan menetelmistä, sisällöistä ja keskeisistä toimijoista. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopiste on yrityskohtaisessa kriisinhallinnassa. 

Floridassa toimiva Tourism Crisis Management Institute on Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin kansainvälinen kumppani kriisinhallinnan teemakohtaisessa yhteistyössä. 

Kriisinhallinta.jpg
Kuva: Kemijärven harjoitus kesäkuu 2012. © Aleksi Latvala

Lapin korkeakoulukonsernin julkaisuja:
Iivari, P. 2011.* Yrityksen kriisi ja sen hallinta. Kriisinhallinta osana turvallisuusjohtamista matkailuyrityksessä. Sisäministeriön julkaisuja 8/2011.

Iivari, P. 2012.* Business crisis and its management. Crisis management as a part of safety and security management in a tourism company. Publication series C no 31. Rovaniemi University of Applied Sciences. 94 p. Rovaniemi: Rovaniemen ammattikorkeakoulu.

Iivari, P. 2012.* Matkailun turvallisuus: Globaalit muutokset, paikalliset vaikutukset. Rovaniemen ammattikorkeakoulun julkaisusarja D nro 8. Rovaniemi: Rovaniemen ammattikorkeakoulu. Ks. myös lähdeluettelo!

Lapin korkeakoulukonsernin opinnäytteitä:
Lahtimaa, M. 2012. Toimitus kohtaa kriisin. Yle Tampereen toimittajien toiminta kriisiuutisoinnissa Kriisiviestinnän ohjeiden näkökulmasta. Kulttuurialan opinnäytetyö Monimediajournalismi, Medianomi (AMK). Kemi-Tornio ammattikorkeakoulu.

Muita julkaisuja:
Karosto, P. - Karppinen, S. 2011. Suomalainen selvitymisopas: suunnittele, ennakoi, varaudu. Jyväskylä: Docendo. 

Källman, S. - Sepp, H. 2004. Selviydy luonnon ehdoilla: retkeilijän turvallisuusopas. Hämeenlinna: Karisto. 

Silvast, A. 2006. Keskeytyksestä kritiikkeihin: sähkönjakelun häiriöiden kokemuksia ja kohtaamisia. Pro-gradu. Helsinki: Helsingin yliopisto.

Kansallisia ja kansainvälisiä tutkimuskirjoja ja -artikkeleita:
Botterill, D. - Jones, T. 2010. Tourism and Crime: Key Themes. Oxford: Goodfellow Publishers.

Chawla, R. 2008. Tourism marketing and crisis management. New Delhi, India: Rajat Publications.

Glaessner, D. 2003. Crisis Management in Tourism Industry. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Iivari, P. 2015. Drama in the Snowfield: Audience Reaction to a Fatal Tourist Incident. Tourism Culture & Communication, Volume 14, Number 3, 2015, pp. 199-213(15).

Leonhardt, J. - Vogt, J. 2006. Critical incident stress management in aviation. Aldershot, Hampshire, England ; Burlington, VT: Ashgate.

Pforr, C. - Hosie, P. 2010. Crisis Management in the Tourism Industry: Beating the Odds? Farnham: Ashgate.

Pennington-Gray, L. International Tourists Perceptions of Safety & Security

Ritchie, B. 2009. Crisis and disaster management for tourism. Bristol: Channel View. 

Scott, N. - Laws, E. - Prideaux, B. 2010. Safety and security in tourism : recovery marketing after crises. London: Routledge.

Kansallisia ja kansainvälisiä verkostoja ja -hankkeita:
CRISMA, VTT Technical Research Centre of Finland
Developing a Crisis Communication Scorecard (CrisComScore), Jyväskylän yliopisto 
Public Empowerment Policies for Crisis Management (PEP), Jyväskylän yliopisto
Martti Ahtisaaren kriisinhallintatoimisto

Lisätietoja:
Pekka Iivari, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, pekka.iivari@lapinamk.fi, puh. 0400 425 784