Turvallisuuden arvoketjuajattelu

Verkostoituminen ja ketjuuntuminen ovat tuoneet mukanaan myös turvallisuuden arvoketjuajattelun. Matkailupalveluiden arvoketjun yhteydessä voidaan puhua myös turvallisuuden arvoketjusta. Turvallisuuden arvoketju on olemassa mikäli jokin palvelu tai toimijaosapuolen päätös vaikuttaa loppukäyttäjän tai hankintaverkoston turvallisuuteen. Alihankintaketjuun tulee enenevässä määrin mukaan ulkomaisia yrittäjiä ja ketjuja. Joskus koko palveluiden arvoketju lähtömaasta lentokentän kautta hotelliin, majoitukseen ja ohjelmapalveluun asti on ulkomaisen yrityksen hallussa. Tässä yhteydessä voi turvallisuuden arvoketjuun vaikuttaa myös vieraan toimintaympäristön tuoma riskikerroin. Turvallisuuden arvoketjulla tarkoitetaan niitä varautumis- ja riskienhallintatoimenpiteiden vaiheita joista jokainen osaltaan lisää (tai vähentää) palveluketjun kokonaisturvallisuutta.

Matkailun turvallisuus mielletään usein onnettomuuksien ja vahinkojen välttämisenä yksittäisessä kohteessa tai yrityksessä. Matkailijan näkökulmasta turvallisuus liittyy kuitenkin kaikkiin matkan vaiheisiin, alkaen matkakohteen harkinnasta ja matkan varaamisesta kattaen kuljetukset, majoitus- ja ravitsemuspalvelukset sekä aktiviteetit kotiin paluuseen saakka.

palveluketju_2011.gif

Palveluketju muodostaa samalla turvallisuuden arvoketjun