Kriisin hallinta matkailuyrityksessä

Organisaation turvallisuusjohtamisessa pääpaino on ei-toivottujen tapahtumien ennaltaehkäisyssä. Turvallisuusjohtamisen tulee sisältää myös tapahtuman jälkeen ilmaantuvan mahdollisen kriisin ennaltaehkäisyn ja hallinnan. Kriisi syntyy kun poikkeava tilanne vaarantaa organisaation fyysisen ja immateriaalisen olemassaolon. Kriisit ovat väistämättömiä myös matkailualalla, joka on altis erilaisille poikkeustilanteille. Kriisien vaikutukset heijastuvat herkästi ympäri maapalloa.

Kriisin hallinta on samalla myös maineen hallintaa. Mikäli jotakin poikkeavaa sattuu, yritystä tai muuta organisaatiota arvioidaan julkisuudessa yhä enemmän sen mukaan miten päälle kaatuva kriisi on osattu hoitaa alta pois. Arviointia ei suoriteta enää niinkään sen perusteella kuinka yritys on kyennyt listaamaan kaikki mahdolliset ja mahdottomat riskit toiminnassaan.

IMG_4570.JPG