Mitä on matkailun turvallisuus?

Matkailu on Lapille strateginen toimiala. Matkailun välitön työllisyysvaikutus Lapissa on noin 5 000 henkilöä. Lapissa rekisteröidään vuosittain n 2,3 miljoonaa yöpymistä. Lapin osuus Suomessa rekisteröidyistä yöpymisistä on 12 % ja ulkomaalaisten suorittamista yöpymisistä 16 %. Matkailun aluetuotto on Lapissa noin 550 miljoonaa euroa vuosittain.

Turvallisuus on yksi matkailun globaaleista megatrendeistä yksilöllisyyden korostamisen, ikääntymisen ja ympäristötietoisuuden ohella. Muita trendejä ovat mm. sähköisen liiketoiminnan kasvu ja asiakaskunnan pirstaloituminen yhä kirjavammiksi ryhmiksi.

Matkailun turvallisuudella tarkoitetaan matkailuprosessin häiriöttömyyden varmistamista. Matkailuprosessin osatekijöitä ovat matkailija, matkailuyritys työntekijöineen sekä matkailualue, ulkoinen ja sisäinen toimintaympäristö sekä matkailun koko palveluketju lähtöpisteestä kohteeseen ja takaisin. Asiakas, työntekijä, yritysjohtaja ja ulkomainen matkanjärjestäjä näkevät turvallisuuden eri tavalla. Päämäärä on yhteinen (matkustamisen prosessin häiriöttömyys) mutta näkökulma ja motiivi turvallisuuden sisältöön lähtevät jokaisen omasta intressistä.

IMG_2257.JPG

Asiakkaalle turvallisuus on ensisijassa sitä, että matkailuelämyksestä voi nauttia huolettomasti ilman ylimääräisiä pelkoja ja vahingoittumisen vaaraa. Työntekijälle tärkeää on työskentely-ympäristön terveellisyys sekä häiriöalttiuden minimointi. Työn pysyvyys on myös yksi tärkeimpiä asioita työntekijän kannalta. Yritysjohtaja näkee edellisten lisäksi turvallisuuden edistävän myös yrityksen jatkuvuutta ja mainetta. Ulkomainen matkanjärjestäjä on puolestaan korostuneesti huolissaan hänen takanaan olevan vakuutusyhtiön vaatimuksista ja oikeudenkäyntihaasteiden mahdollisuudesta. Luonnollisesti matkanjärjestäjäkin on kiinnostunut yritystoimintansa jatkuvuudesta sekä asiakassuhteiden säilymisestä.

Matkailu on maailman nopeimmin kasvavia elinkeinoja. Matkailuelinkeino ei voi kehittyä ilman turvallista toimintaympäristöä. Matkailuelinkeinon jatkuvuuden varmistaminen on strateginen kysymys sekä matkailusta riippuville alueille että myös yrityksille. Yrityksen ja organisaation tasolla turvallisuus on osa laatua. Yhteiskunnan tasolla turvallisuus puolestaan kuuluu hyvinvoinnin indikaattoreihin, joilla kuvataan infrastruktuurin ja palveluiden toimintavarmuutta. Turvallisuushakuisuudesta on muodostunut yksi tärkeimmistä megatrendeistä. Matkailija tekee päätöksen kohteestaan yhä useammin turvallisuustiedon ja turvallisuustilanteen perusteella.

Matkailun turvallisuuden tulee nähdä kokonaisuuksia, keskinäisiä vaikutussuhteita ja prosesseja. Matkailun turvallisuus kytkeytyy vahvasti yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ylläpitämiseen. Kyse on myös työllisyydestä ja työpaikkojen säilymisestä sekä matkailuelinkeinon jatkuvuuden varmistamisesta. Matkailun turvallisuus ei siis ole irrallinen osa ympäröivän yhteiskunnan turvallisuutta. Puhutaanpa sitten sisäisen tai ulkoisen toimintaympäristön vaikutuksista. Matkailun turvallisuus tukee kohdealueen kokonaisturvallisuutta. Matkailun turvallisuus on sisältönä hyvin laaja-alainen käsittäen terveydenhuollon, ympäristöturvallisuuden, riskienhallinnan, kriisinhallinnan, viranomaistoiminnan ja turvallisuusverkostoitumisen teemoja.