Ennakoinnista työkaluja tulevaisuuden haasteisiin 

"Tulevaisuuden edessä kannattaa olla nöyrä, muttei nöyristellä" (Elina Hiltunen, 2012).


Ennakointi ja muutoksiin varautuminen ovat yhä merkittävämmässä asemassa nopeasti muuttuvassa maailmassa. Ennakoinnissa hyödynnetään tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä ja korostetaan aktiivista osallistumista tulevaisuuden käytännön tekemiseen. Ennakoinnin avulla voimme yhden tulevaisuuden sijaan pohtia useita mahdollisia tulevaisuuksia sekä niiden toteutumismahdollisuuksia. Omat valintamme vaikuttavat siihen, millaiseksi tulevaisuutemme muodostuu. 

Ennakoinnin tueksi tarvitaan tietoa muun muassa alaan vaikuttavista megatrendeistä ja trendeistä, uusista teknologioista ja niiden käyttömahdollisuuksista, yhteiskunnallisista, taloudellisista ja ympäristön muutoksista sekä ajassa liikkuvista ilmiöistä, kuten heikoista signaaleista. Ennakointi sidotaan aina johonkin konkreettiseen ja tarvelähtöiseen kehittämistyöhön; näin edistetään ennakoinnin tuloksiin sitoutumista ja tulosten toteuttamista. Ennakointi edistää innovatiivisten tuotteiden ja liiketoimintamallien muodostumista, verkostoitumista sekä suunnitelmallista työskentelyä ja tavoitteen asettamista yrityksissä ja verkostoissa.

Ennakoinnilla saadaan kilpailukykyä ja kestävyyttä matkailualalle

Millainen on tulevaisuuden matkailija ja kuinka hänet tunnistetaan ja tavoitetaan? Miten varautua matkailuelinkeinoon vaikuttaviin muutoksiin? Kuinka voimme taata kestävän matkailun alueellamme? Mistä saa tietoa, jonka avulla voi kehittää matkailualueita, tuotteita ja toimintaa pitkällä tähtäimellä?

Matkailuala läpileikkaa ja koskettaa useita toimialoja ja sisältää lukemattomia yrityksiä aina kansainvälisistä hotelliketjuista ja suurista lentoyhtiöistä pieniin paikallisiin majoitus- ja ravitsemisyrityksiin sekä aktiviteettipalveluihin.

Kilpailuedun saaminen kansainvälisellä toimialalla edellyttää muutoksiin reagoimisen sijaan proaktiivisuutta ja ennakointia (ks. esim. TOPI): tulevaisuuden kehityssuuntien ja toimintaympäristön muutosten arviointia sekä niihin varautumista jo tänään. Ennakointi on matkailualan erityispiirteet (vaikuttavuus, monipuolisuus ja yllätyksellisyys) huomioiden oiva työkalu tulevaisuutta koskevien strategisten päätösten tueksi.


 
Matkailun ennakointi3.jpeg